Antaris Steeler 1220 AC
Antaris Steeler 1220 AC
Antaris verzette in 2008 zijn bakens en bracht een lijn stalen schepen op de markt die zich onderscheidden van veel van hun stalen broertjes en zusjes door een hogere snelheid, een Ce-B-normering (zee), een betere ruimtebenutting en afwerking en gebruik van de nieuwste technische mogelijkheden. Het moet gezegd worden, dit schip is inderdaad onderscheidend op die punten. Pluspunten zijn ook nu nog het uitgekiende onderwaterschip waardoor in combinatie met de geweldige Steyr met 250pk prima vaareigenschappen gegarandeerd zijn, de zeer fraaie indeling met zowel in de salon als de voorkajuit een prachtige rondzit, een bescheiden stuurstand binnen, een voorhut voor de gasten en een achterhut met Frans bed en een gescheiden douche- en toiletruimte.
De huidige eigenaren hebben het schip na een aankoopkeuring in 2015 gekocht en lange reizen gemaakt. Risico's nemen wilden ze niet en de luxe van thuis was een must. Daarom is het schip vol opties en tot in de puntjes onderhouden en veel (soms preventief) vernieuwd.
Onze opmerkingen
- Er zullen weinig schepen van 12 jaar oud zijn die zo indrukwekkend zijn als deze!
- We hebben de boot grondig geïnspecteerd en kunnen concluderen dat perfect onderhoud loont. Alleen de tent zou op termijn vernieuwd moeten worden en het schilderwerk dient binnen enige jaren gedaan te worden. Roest vind je niet maar het verfsysteem is na twaalf jaar wel schraler geworden.
- Het schip overwintert ieder jaar binnen.
- De eigenaren varen nu met het schip in het noorden van Nederland. Serieuze belangstellende zijn echter van harte welkom om onder begeleiding van de makelaar de boot te bezichtigen.
Onderhoudsstatus
Een erkend Steyr servicebedrijf heeft ieder jaar motoronderhoud gedaan met nieuwe brandstoffilters, oliefilters en impellor. Ook is elk jaar de generator geserviced, het vuilwatertankfilter vernieuwd, het verfsysteem nagelopen en het onderwaterschip van nieuwe antifouling voorzien door Bonsink Jachtschilders.
Daarnaast zijn de belangrijkste werkzaamheden en vernieuwingen sind de aankoop in 2015.
2016
- Schroef gereviseerd.
- Nieuw Permateak dek gelegd.
- Douchevloer nieuw gekit.
- Nieuwe startaccu.
- Nieuwe marifoon Simrad RS87.
- Dynamo gereviseerd.
- Hoofdschakelaar en zekering omvormer preventief vervangen.
- Brandstofpomp preventief vervangen.
2017
- Nieuwe ultrasone vuilwatertankmeter Vetus.
- Nieuw hout ingelegd rond stuurconsole.
- Gasslang en drukregelaar vervangen.
- Extra gasfles geplaatst.
- Nieuwe vloertje in gasbun.
- Brandblusser machinekamer laten certificeren.
- Nieuwe brandblussers.
- Nieuwe toerenteller.
- Nieuwe distributieriem.
- Kleppen motor gesteld.
- Nieuwe gloeiplug generator.
- Luik toegangsdeur nieuw afgekit.
- Nieuwe hoofdstroomschakelaar.
- Nieuwe GPS antenne.
- Nieuwe doucheafvoerset Rule.
- Steunen gemonteerd voor windschermen.
- Servicebeurt heteluchtverwarming.
- Nieuwe accusplitter Dolphin DB120-2C
2018
- Nieuwe serviceaccu's 3 x Victron Energy AGM 12-200
- Nieuwe accumonitor Victron BMV-702
- Ruitenwissermotor vernieuwd.
2019
- Hoofdschakelaar generator vernieuwd.
- Schroef gereviseerd.
- Nieuwe buitenlager schroefas.
- Nieuwe schroefasafdichting.
- Nieuwe schroefas.
- Flexibele koppeling vervangen.
- Nieuwe afdichting roerkoning.
- Demperplaat keerkoppeling preventief vervangen.
- Heteluchtverwarming gereviseerd.
- Nieuwe brandblussers.
2020
- Nieuwe morsebediening Low Friction.
- Nieuwe deurtje vriezer in koelkast.
- Nieuwe thermostaatkraan in douche.
- Nieuwe startaccu generator.
- Nieuwe laadstroomverdeler Victron Energy Argo Fet.
Algemeen
Merk | Antaris |
Model | Steeler 1220 AC |
Afmetingen | 12,20 m x 4,10 m x 0,97 m |
Rompvorm | Multiknik |
Dek en opbouw materiaal | Staal |
Ramen | In aluminium gevat. |
Achterkajuit (AK) | |
Besturing | Stuurwiel |
Waterverplaatsing | 14.000 kg |
Doorvaarthoogte normaal | 2,6 m Met mast ca. 490 cm. |
Kruiphoogte | 260 cm |
Diepgang | 97 cm |
Werf | Antaris Shipyard Woudsend |
Ontwerper | Antaris Shipyard Woudsend |
Ligplaats | |
CE | B Zee. |
Accommodatie
Salon: | |
Indeling en verblijfsruimtes: | Zie lay-out hieronder. |
Stahoogte: | 200 cm Zie stahoogte per vertrek hieronder. |
Eethoek: | |
Machinekamer: | |
Hutten: | 2 |
Slaapplaatsen: | Vast: 4 Extra: 2 |
Type interieur: | Klassiek, warm |
Kleur stoffering: | Beige |
Matrassen: | |
Kussens: | |
Gordijnen: | |
Watertank & materiaal: | 480 liter Rvs 2 x 240 liter. |
Watertankmeter: | Vetus. |
Vuilwatertank & materiaal: | 250 liter Rvs |
Vuilwatertankmeter: | |
Vuilwatertank afvoerpomp: | |
Dekafzuiging vuilwater: | |
Watersysteem: | Druksysteem |
Warm water: | Boiler Isotemp 75 liter, 750 Watt. |
Buitenwater: | buitendouche |
Aantal douches: | 1 |
Toiletten: | 1 Elektrisch Tecna. |
TV: | Sharp met lift. |
Radio/CD-speler: | JVC |
DVD-speler: | |
Kooktoestel & brandstof: | 3 pit(ten) Gas Met glazen afdekplaat. |
Oven: | Sharp Combimagnetron met hetelucht en grill. |
Magnetron: | Sharp Combimagnetron met hetelucht en grill. |
Koelkast & voeding: | 85 liter Elektrisch Compressorkoelkast Isotherm. |
Vriezer: | In koelkast |
Verwarming: | hete lucht Eberspächer Airtronic L-D5 12V met een capaciteit van 5,5 kW. |
Opmerkingen: | Aanvulling
Lay-out
Stahoogtes (cm)
Afmetingen bedden (cm)
|
Navigatie en elektronica
Log/snelheid: | Raymarine Tridata 5T60+ |
Dieptemeter: | Raymarine Tridata 5T60+ |
Navigatieverlichting: | |
Roerstandaanwijzer: | Op display autopilot. |
Autopilot: | Raymarine ST6002 Smart Pilot met afstandsbediening |
Kaartplotter: | Raymarine C80 |
Radar: | Raymarine Radome RD-218 |
Marifoon: | Simrad RS87 |
Opmerkingen: | Aanvulling
|
Motor en elektra
Aantal identieke motoren: | 1 |
Start type: | Elektrisch |
Type: | Binnenboord |
Merk: | Steyr |
Model: | M16 Tcam mo256H45 |
Serienummer: | 68227289 |
Bouwjaar: | 2007 |
Aantal cilinders: | 6 |
Vermogen: | 250 pk |
Urenteller: | |
Draaiuren: | 1.950 |
Brandstof: | Diesel |
Verbruik: | 4,7 liter/uur Gemiddeld verbruik vanaf aankoop tot heden. Verbruik op binnenwateren gemiddeld 4 l/uur. |
Keerkoppeling: | Hydraulisch ZF45-1, reductie 3,01:1 |
Overbrenging: | Schroefas |
Voortstuwing: | Schroef Rechtsdraaiende 23R17 Faster Mn-bronzen 4-blads propeller. |
Koeling: | Indirect Watergekoelde uitlaat met waterlock en zwanenhals. |
Brandstoftank aantal: | 1 |
Totale inhoud brandstoftank(s): | 650 liter |
Materiaal brandstoftank: | Staal |
Max snelheid: | 18 km/u |
Kruissnelheid: | 16 km/u |
Brandstoftankmeter: | Vetus |
Toerenteller: | VDO |
Temperatuurmeter: | VDO |
Boegschroef: | Elektrisch Losse afstandsbediening Side Power SP75Ti12, 12 Volt |
Hekschroef: | Elektrisch Losse afstandsbediening Side Power SP95Ti12, 12 Volt |
Accu: | 7 x Zie onder |
Acculader: | 120 A Victron Energy Phoenix Multi Plus 12/3000/120. |
Dynamo: | |
Accumonitor: | |
Generator: | Fischer Panda PMGi 4000 4 kW |
Omvormer: | 3.000 Watt Victron Energy Phoenix Multi Plus 12/3000/120. |
Voltmeter: | Via accumonitor. |
Walstroom: | Met aardlekschakelaar. |
Walstroomkabel: | |
Voltage: | 12V 220V |
Opmerkingen: | Accu’s
Aanvulling
|
Uitrusting buitenom
Ankers & materiaal: | 1 x poolanker 35 kg Rvs |
Anker bevestiging: | Ketting |
Ankerlier: | Elektrisch Vetus Alexander III 12V. |
Buiskap: | Cabriokap met uitritsbare zijden en deuren. |
Bimini: | Met uitritsbare zijden. |
Buitenkussens: | |
Zeerailing: | Rvs. |
Zwemplatform: | Geïntegreerd. |
Zwemtrap: | Uitschuifbaar in cassette in zwemplateau. |
Davits: | Rvs. |
Stootwillen, lijnen: | |
Opmerkingen: | Aanvulling
|
Veiligheid
Reddingsboei: | |
Bilgepomp: | Elektrisch |
Brandblusser: | 3x Ecofex SF-EF (maart 2019). |
Noodvuurwerk: | 2x Pains Wessex Oranje Handrooksignaal MK8A. |
Gasbun met afvoer: | |
Opmerkingen: | Aanvulling
|