Sleper/sleepboot Amsterdammer
Sleper/sleepboot Amsterdammer
Zo'n bijzondere en mooie sleper als deze komt slechts zelden in de verkoop. Dit collectorsitem is oprecht een buitenkans voor de liefhebber.
Het schip is geheel gerefit met de hoofdletter G. Niets is aan het toeval overgelaten en alles wat vernieuwd moest worden is dat ook. En dat alles met behoud van klassieke elementen. Vanaf 2004 is het schip geschikt gemaakt voor comfortabel leven aan boord. Zo is er centrale verwarming, een badkamer met douche en maar liefst vijf slaapplaatsen. Het Hydrosta stuurwerk met autopilot en gyro- en servobesturing mag ook niet onvermeld blijven evenals de Kromhout-aandrijving. De lijst met werkzaamheden en vernieuwingen is ellenlang en het zal geen verbazing wekken dat de investeringen de vraagprijs ver overtreffen.
Onze opmerkingen
- Het geheel is in bijzonder nette staat niet in het minst omdat het schip altijd onder dak ligt.
- De antifouling is in het voorjaar van 2019 gedaan. Het lakwerk van de koekoek verdient aandacht.
- We hebben de boot uitgebreid geïnspecteerd en daarbij geen noemenswaardige aandachtspunten geconstateerd behalve diegene die in de specificaties zijn vermeld.
- Serieus geïnteresseerden kunnen het schip op afspraak bezichtigen in Jachthaven de Kranerweerd in Zwartsluis.
Overzicht uitgevoerde werkzaamheden door huidige eigenaar
Werkzaamheden najaar 2004 uitgevoerd door Hebo Maritiemservice B.V.:
- Nieuwe roef met stahoogte
- Verhogen stuurhut
- Nieuwe vloer in stuurhut voorzien van afvoeren
- Plaatsen stalen machinekamerschot
- Plaatsen bakskist op achterdek met luik
- Waterlijn geheel gedubbeld (6 mm)
- Onderwater achterschip gedubbeld (6 mm)
- Kop gedubbeld (6 mm)
- Klinknagels opgelast
- Diverse dikwandige standpijpen geplaatst tot boven de waterlijn
- Luiken aangepast en voorzien van RVS hang- en sluitwerk
- Verschansing verstevigd
- Gasbun gemaakt
- Schroefspoed afgesteld op motorvermogen door Lips NV
Schilderwerkzaamheden voorjaar 2005 uitgevoerd door Bonsink Yacht Paintings B.V.
- Geheel stralen onder- en bovenbouw schip door van Benthem en Bakker
- Aanbrengen verfsysteem 2 componenten
Nieuw interieur ingebouwd winter 2005/2006
- Isoleren en betimmeren voorkajuit met sipo mahonie
- Isoleren en betimmeren achterkajuit
- Plaatsen apparatuur voorkajuit
- Glas vervangen patrijspoorten
- Natte ruimte bouwen en met polyester afwerken door R. Koolwijk
Werkzaamheden uitgevoerd in samenwerking met Bonsink Aquaservice voorjaar 2006:
- Plaatsen Webasto hete lucht kachel
Werkzaamheden uitgevoerd in samenwerking met Bonsink Aquaservice winter 2006/2007:
- Maken en plaatsen frame op rubbers voor motor en keerkoppeling
- Vervanging oude keerkoppeling door Brevo keerkoppeling
- Vervangen dynamo (24/100) en spanningsregelaar (Alpha Pro B 24V)
- Vervangen dieselpomp door gereviseerd exemplaar (Niels Mulder)
- Vervangen oliekoeler
- Plaatsen boegschroef (Vetus 80 Kgf)
- Plaatsen dieptemeter
- Plaatsen stuwdruklager met homokinetische aandrijfas (Python Drive)
- Vervangen alle elektrische bedrading
- Opdelen stroomvoorziening in 3 accugroepen van 24 Volt t.b.v. starten, licht en boegschroef
Werkzaamheden uitgevoerd door Hydrosta B.V. in winter 2006/2007:
- Plaatsen hydraulisch bekrachtigd stuurwerk (Hydrosta) met Navio autopilot, giro- en servo-besturing
Werkzaamheden uitgevoerd door Stoffeerderij Calypso voorjaar 2009:
- Nieuwe kussen voor- en achterkajuit
- Nieuwe bekleding voor- en achterkajuit
Werkzaamheden winter 2010/2011:
- Plaatsen Webasto diesel-CV-verwarmingsketel
- Plaatsen radiatoren
- Betimmeren stuurhut
- Ontwerpen en bouwen dashboard stuurhut
- Vervangen en restaureren motorbediening
- Plaatsen zonnepanelen
Algemeen
Merk | Sleper/sleepboot |
Model | Amsterdammer |
Afmetingen | 11,50 m x 3,15 m x 1,00 m |
Rompvorm | Rondspant |
Dek en opbouw materiaal | Staal |
Besturing | Stuurwiel hydraulisch bekrachtigd stuurwerk (Hydrosta) met Navio autopilot, giro- en servo-besturing. |
Waterverplaatsing | 15 ton |
Doorvaarthoogte normaal | 2,8 m |
Kruiphoogte | 280 cm |
Diepgang | 100 cm |
Werf | Scheepsbouwbedrijf Kuijper NV te Schoorldam (mogelijk) |
Ligplaats | Jachthaven Kranerweerd, Het Oude Diep 5 - 7, 8064 PN Zwartsluis Nederland |
CE | Vrijgesteld |
Accommodatie
Indeling en verblijfsruimtes: | Zie lay-out hieronder. |
Stahoogte: | 190 cm Zie alle exacte stahoogtes hieronder. |
Eethoek: | |
Machinekamer: | |
Hutten: | 1 Zie lay-out hieronder. |
Slaapplaatsen: | Vast: 3 Extra: 2 |
Type interieur: | Klassiek, warm |
Kleur stoffering: | Rood |
Matrassen: | |
Kussens: | |
Watertank & materiaal: | 500 liter Staal Gecementeerd ca. 2008. |
Watertankmeter: | Tankmeter niet betrouwbaar. |
Watersysteem: | Druksysteem |
Warm water: | Quick Boiler 50 liter verwarmd door CV-verwarmingsketel of verwarmingselement (1200 W) |
Buitenwater: | buitendouche |
Aantal douches: | 2 In badkamer en buiten. |
Toiletten: | 1 Handmatig |
Kooktoestel & brandstof: | 3 pit(ten) Gas Smev 3-pits gaskooktoestel met elektronische ontsteking en afvoer. |
Koelkast & voeding: | 75 liter Elektrisch Vitrifigo Sea C75 LA met externe compressor. |
Verwarming: | CV Webasto diesel centrale verwarming Thermo 50. |
Opmerkingen: | Lay-out
Stahoogtes (cm)
Afmetingen bedden (cm)
|
Navigatie en elektronica
Log/snelheid: | Lowrance |
Dieptemeter: | Lowrance |
Navigatieverlichting: | |
Roerstandaanwijzer: | |
Autopilot: | Navio autopilot, giro- en servo-besturing (Hydrosta) |
GPS: | Lowrance Fishfinder GPS |
Kaartplotter: | Lowrance LMS 520C Antenne moet nog worden aangesloten. |
Fishfinder: | Lowrance Fishfinder GPS |
Marifoon: | Sailor 2048 |
Motor en elektra
Aantal identieke motoren: | 1 |
Start type: | Elektrisch |
Type: | Binnenboord |
Merk: | Kromhout in 1957 geplaatst in heimachine van Johannes Dekker uit Edam, in 1965 overgenomen door Aannemersmaatschappij N.V. Faas, Saphatistraat 30 te Amsterdam en in 1998 gekocht en ingebouwd in de sleper. |
Model: | 4GS.108 |
Serienummer: | 15450 |
Bouwjaar: | 1957 |
Aantal cilinders: | 4 |
Vermogen: | 60 pk |
Urenteller: | |
Draaiuren: | 1.795 Volgens urenteller gemonteerd in -waarschijnlijk- de jaren '90. |
Brandstof: | Diesel |
Verbruik: | 4 liter/uur Geschat. |
Keerkoppeling: | Brevo afkomstig uit de oude brandweerboot van Amsterdam (gestaan achter 1 van de 2 Kromhout-8-cylinder-motoren met slechts 5.000 draaiuren) |
Overbrenging: | Schroefas |
Voortstuwing: | Schroef 4 blads, links draaiend. |
Koeling: | Indirect Gelsoten koelsysteem met beunkoeling. |
Brandstoftank aantal: | 2 Dieseltank ca. 150 liter inwendig geplastificeerd met kijkglas. Dagtank 50 liter met kijkglas |
Totale inhoud brandstoftank(s): | 200 liter |
Materiaal brandstoftank: | Polyethyleen |
Max snelheid: | 12 km/u |
Kruissnelheid: | 10 km/u |
Brandstoftankmeter: | VDO Niet betrouwbaar. Tevens een peilglas. |
Toerenteller: | VDO |
Oliedrukmeter: | VDO |
Temperatuurmeter: | VDO |
Boegschroef: | Elektrisch Vetus 80 kgf 24V. |
Accu: | 6 x Startaccu 2x 80 Ah JBE (nieuw), huishoudaccu: 2x 140 Ah Varta (nieuw), boegschroefaccu: 2x 140 Ah VMF. |
Acculader: | 30 A |
Dynamo: | 100 A |
Omvormer: | 300 Watt |
Zonnepaneel: | 500 Watt Geschat. Inclusief laadregelaar en display MeTer MT-1. |
Voltage: | 12V 24V 220V |
Opmerkingen: | Meetinstrumenten
|
Uitrusting buitenom
Ankers & materiaal: | 2 x Klipanker Gesmeed Ankerbevestiging is staalkabel. |
Anker bevestiging: | Lijn |
Ankerlier: | Hand |
Hekanker: | |
Zeerailing: | |
Zwemtrap: | Los exemplaar. |
Kraan: | |
Stootwillen, lijnen: |
Veiligheid
Bilgepomp: | Elektrisch Bilgepomp 2x. |
Brandblusser: | 2 stuks. Niet gekeurd. |
Gasbun met afvoer: |